Benefity: Najwyższy szczyt Skandynawii, najsławniejsze i najgłębsze fiordy z Geiranger na czele, ikoniczne twory przyrody: Grań Bessegen, Pulpit (Preikestollen), przejazd “Drogą Orłów” i “Śnieżną drogą”, największy lodowiec Europy, malownicze wodospady, górskie treki i zwiedzanie cudów natury w jednym autorskim programie Exploruj.pl
Norwegia słusznie uważana jest za jeden z najpiękniejszych przyrodniczo krajów świata. Prawie cała pokryta górami gdzie biel śniegu i błękit lodowców kontrastuje z zielenią górskich łąk i wodą głęboko w ląd wrzynających się fiordów. Do tego kraj mimo że bardzo dobrze zagospodarowany turystycznie jest prawie pusty! Nie dlatego że brak tu turystów ale dlatego że zaludnienie na kilometr kwadratowy jest jednym z najniższych w Europie a ruch turystyczny ginie w bezmiarach norweskich krajobrazów. Jeśli nie możecie się zdecydować czy wolicie góry czy morze to tu nie ma tego dylematu. Z naszą wyprawą do Norwegii pojedziecie w góry nad morze 🙂
Program naszego trekkingu norweskiego jest bardzo bogaty i wyjątkowo wprost różnorodny. W czasie 2 tygodni odwiedzimy najpierw niezwykle piękne, surowe i jednocześnie najwyższe góry Norwegii – Jotunheimen. Tu naszymi celami będą: sławna skalista grań Besseggen oraz najwyższy szczyt Norwegii i całej Skandynawii – Galdhopiggen (2469 m.). Z Jotungheimen pojedziemy tzw. „Drogą orłów” w stronę fiordów. Zobaczymy dwa, chyba najciekawsze, z nich: Geirangerfjord, przez którego całą długość przepłyniemy promem oraz Songefjord – najdłuższy fiord Norwegii. Odwiedzimy też park narodowy Jostedalen gdzie naszym celem będzie bardzo ambitny szczyt Lodalskaapa (2083 m.) który bezpośrednio nad cielskiem największego lodowca Europy – Jostedalsbreen.
Kolejną atrakcją trekkingową będą dwa kilkugodzinne treki przez wysokogórskie płaskowyże – tzw. Fjeldy. Jeden w rejonie Auraldsdalen, kolejny na jednym z najsurowszych miejsc Europy, w rejonie Parku Narodowego Folgefonna. Zobaczymy wiele pięknych wodospadów w tym uznawany za najpiękniejszy wodospad kraju, a na pewno najczęściej publikowany w folderach, wodospad Voringsfossen.
Pod koniec programu dwa hity “must see”. Najpierw sławny Preikestollen (Pulpit). Trzeba będzie poćwiczyć obycie z przepaścią wcześniej bo ta skała obrywa się ponad 600 metrowym pionowym urwiskiem wprost do fiordu. Potem wymagająca piesza wyprawa okrężna na tzw. “7 summits of Heia Fjellet” w czasie której spróbujemy zdobyć wszystkie siedem szczytów jednego dnia. Nie zapomnimy też w czasie naszej wyprawy o odwiedzaniu niezwykłych pamiętających czasy Wikingów świątyń – tzw. Stavkirke. Zresztą jeden taki możemy podziwiać w naszym Karpaczu. Odwiedzimy też muzeum lodowcowe i muzeum łososia. A na pewno tego łososia też zjemy. Prawdziwego, prosto z fiordu 🙂
Program dzień po dniu
Dzień 1. Prom do Karlskrony. Program zaczyna się w Gdyni w porcie promowym. Wejście na prom do Karlskrony. Prom odpływa o 19:00 lub 21:00. Płyniemy nowoczesnym promem Stena Line. Istnieje możliwość organizacji transportu z Krakowa, Katowic lub Łodzi do Gdyni.
Dzień 2. Karlskrona – Tangen. O 9:00 wyokrętowanie w Karlskronie i przejazd autostradą wzdłuż szwedzkiego wybrzeża do Norwegii. Dotrzemy tam po południu i ruszymy dalej nad jezioro Mjosa do położonego na skraju lasu i jeziora campingu, gdzie w domku odpoczniemy po trudach podróży. Trasa przejazdu w tym dniu to trochę ponad 700 km.
Dzień 3. Oslo – Gjende. Rano szybko pakujemy się pojedziemy widokową drogą na północ w stronę gór Jotunheimen nad jezioro Gjende. Jezioro jest typowym polodowcowym tworem o długości 18 km głęboko wciśniętym pomiędzy skalne ściany. W miejscowości Gjendsheim na wschodnim krańcu jeziora wsiądziemy do łodzi i popłyniemy do schroniska w Mamurubu. Nad nami po prawej stronie będzie wznosić się sławna grań Besseggen, która nazajutrz będzie naszym celem. Nocleg w schronisku. Trasa przejazdu 350 km. Nocleg w schronisku.
Dzień 4. Gjende – Bessegen – Lom. Po dość wczesnej pobudce (co nie jest problemem bo i tak będzie jasno) zaczynamy wspinaczkę stromym zboczem prawie 500 m na grzbiet gdzie dalej na południe aż do jeziora Bjornboltjonne. Potem lekko się obniżając wejdziemy na właściwą grań Besseggen. Ten odcinek będzie w całości skalny i powietrzny. Po prawej i lewej stronie będziemy mieć głęboko pod stopami jeziora, których kolory są inne! Jedno jest zielonkawe a drugie niebieskie. Po pokonaniu najtrudniejszego odcinka podejdziemy już łatwym terenem na ogromne pole fjeldowe na jego najwyższe wniesienie Veslfjellet (1745 m) skąd powoli zaczniemy schodzić do Gjendsheim i parkingu gdzie poprzedniego dnia zostawiliśmy samochód (ponad 700 m zejścia). Po osiągnieciu parkingu pojedziemy na północ do Lom i dalej do schroniska Spiterstulen położonego w sercu gór Jotunheimen. Nocleg w schronisku. Trasa przejazdu 130 km, trasa piesza 16 km / 7 godz.
Dzień 5. Spiterstulen – Galdhopiggen. W tym dniu spróbujemy zdobyć najwyższy szczyt Skandynawii – Galdhopiggen (2469 m). Po drodze wejdziemy jeszcze na dwa inne szczyty – Svellnose (2272 m) oraz Keilhaus (2355 m). Trasa nie jest trudna technicznie ale napotkamy twarde śniegi więc będą potrzebne raki. Trasa prowadzi początkowo stromym zboczem doliny tuż nad Spiterstulen a następnie granią jest więc narażona na wiatr (konieczne ciepłe ciuchy na warunki zimowe). Powrót tą samą drogą. Będzie to długa wyprawa. Nocleg w schronisku. Trasa piesza 14 km / 10 godzin.
Dzień 6. Droga Orłów – Fiord Geiranger. Rano wyruszymy ze Spiterstulen w dół doliny do miasteczka Lom. Potem udamy się niezwykłą krajobrazową trasą tzw. Drogą orłów na zachód w stronę fiordów. Jeśli wystarczy nam czasu to wyjedziemy na wzgórze Dalsnibba (prywatna droga płatna – parking). Następnie naszym oczom ukaże się niezwykły widok na chyba najpiękniejszy fiord Norwegii – Geiranger. Zatrzymamy się na foty przy przewieszonej skale i serpentynami zjedziemy na sam dół na brzeg fiordu. Tym samym znajdziemy się nad morzem w sercu gór! Załadujemy się na prom do Hellesylt i w czasie godzinnego rejsu będziemy podziwiać z poziomu wody urodę tego miejsca. Przepłyniemy m.in. koło słynnego wodospadu Pięć Sióstr. Na zachodnim końcu fiordu w Hellesylt wjedziemy do doliny Langedalen i pojedziemy nią do sporego miasteczka Stryn położonego nad fiordem Faleid. Nocleg w chatkach na Campingu. Trasa przejazdu 150 km.
Dzień 7. Lodowiec Jostedalsbreen. W tym dniu planujemy wyprawę na krawędź lodowca Jostedalsbreen. Planujemy wyjść na jeden ze szczytów wznoszących się nad jego ogromnym cielskiem (Lodalskaapa 2083 m) ale zdobycie szczytu nie będzie łatwe. Czeka nas ponad 1000 metrów podejścia w niemal dziewiczym górskim terenie. Na szczycie czeka nas rozległa panorama m.in. największego lodowca Europy – Jostedalsbreen. Zejście do Stryn tą samą drogą. Nocleg na campingu. Trasa piesza ok. 15 km / 10 godz.
Dzień 8. Stryn – Sognefjord – Aurland. Dzień „autokarowy” ale nie tylko. Pojedziemy kolejną bardzo widokową trasą ze Stryn do Aurland nad fiordem Sogne. Najpierw jednak będziemy się musieli wspiąć na płaskowyże Utvikfjellet. Potem pokonać tunelami jęzory lodowca Jostedalbreen. Po drodze zahaczymy o Narodowe Muzeum Lodowców we Fjaerland (wstęp płatny indywidualnie). Przepłyniemy promem Sognefjord, pokonamy też kolejną trasę panoramiczną – “Śnieżną Drogę”. To trasa gdzie przejeżdża się śnieżnym wąwozem nawet w środku lata. Po drodze pieszo wespniemy się na szczyt Priest skąd świetna panorama na fiordy. Nocleg w chatkach w Aurland. Trasa przejazdu 200 km.
Dzień 9. Aurland – Eidfjord – Voringsfossen – Odda – Jondal. Startujemy wcześnie rano bo będzie to kolejny ciekawy i długi dzień w Norwegi. Najpierw przez góry jeziora zielone doliny i fiordy dotrzemy na skaraj sławnego płaskowyżu Hardangervidda. Tu udamy się na pieszy spacer do najpiękniejszego wodospadu w tym kraju czyli do Voringsfossen. Nie jest może on jak na norweskie standardy bardzo wysoki (ok 180 m) ale na pewno najczęściej umieszczanym na okładkach folderów turystycznych. Wczesnym popołudniem dotrzemy do miasteczka Odda położonego na samym krańcu jęzora Sonfjorden. Skąd podjedziemy jeszcze 8 km do Doliny Buer. Tutaj czeka nas ciekawa 3 godzinna piesza wycieczka do jęzora lodowca Buerbreen. Potem jeszcze ok 40 min jazdy i dotrzemy do osady Jondal położonej nad fiordem Hardanger, gdzie zostaniemy na nocleg. Nocleg w domkach. Trasa piesza 6 km. Przejazd 270 km.
Dzień 10. Jondal – Folgefonna – Jondal Pora na kolejne fjeldy ale tym razem w miejscu gdzie rozpościera się najdalej na południe wysunięty lodowiec Skandynawii. Pojedziemy w góry wąską drogą w kierunku całorocznego ośrodka narciarskiego na lodowcu Folgefonna. Zanim do niego dojedziemy zboczymy na bezdroża gdzie zaczyna się szlak podejścia na jednak z najbardziej widokowych szczytów w tej części kraju, na Dravladalsdammen (1490 m). Trasa prowadzi całkowitym bezludziem z widokami na lodowiec oraz przepiękne i surowe górskie pojezierze. Powrót tą samą drogą. Trasa przejścia 10 km / 6 godzin. Powrót na nocleg do Jondal.
Dzień 11. Odda – Preikestollen – Jorpeland. Pojedziemy dalej na południe ok 160 km by następnie pieszo udać się na sławne skalne urwisko Preikestollen czyli Pulpit. To formacja która absolutnie musi znaleźć się w każdym albumie z Norwegii. Jedno z najbardziej malowniczych miejsc na naszej planecie. No i niestety sporo tu turystów choć i tak Morskie Oko w sezonie jest nie do pobicia. Pod wieczór pojedziemy jeszcze chwilę na camping w okolicach Jorpeland. Noclegi w domkach.
Dzień 12. Jorpeland – Heiahornet – Jorpeland. Ten dzień to właściwie pożegnanie z Norwegią. Piękny okrężny trek górskimi grzbietami w rejonie malowniczego pojezierza Jorpelandu. Trasa piesza 6-7 godz. Nocleg w domkach w Jorpeland.
Dzień 13. Jorpeland – Kristiansand – prom do Danii. Pora wracać. Udamy się dalej na południe z odchyleniem do wschód wzdłuż wybrzeża. Cały czas towarzyszyć na będą piękne widoki oczywiście. Po przejechaniu 260 km dotrzemy do przystani promowej w Kristiansand, skąd w niecałe 3 godz. przedostaniemy się do Danii. Pojedziemy jeszcze kawałek na południe zanim zatrzymamy się na nocleg (Domki lub hotel turystyczny).
Dzień 14. Dania – Kraków. Wcześnie rano ruszymy naszym busem dalej przez Niemcy w stronę polskiej granicy. Dalej przez Wrocław i Katowice udamy się do Krakowa. Koniec programu.
LOGISTYKA
Zespół będzie liczył 7 uczestników + przewodnik. Do Skandynawii popłyniemy promem z Gdynia – Karlskrona. Tutaj link do prezentacji promu Stena Line http://www.stenaline.pl/nasze-promy/stena-spirit
Powrót szybkim promem wahadłowym z Kristiansand w Norwegii do Hirtshals w Danii.
Na całej trasie w Norwegii będziemy podróżować własnym minibusem co zapewni nam komfort i realizację w tak krótkim czasie tak bogatego programu. Będziemy jechać prawie cały czas drogami widokowymi więc trudno będzie poskromić chęć by co chwilę się nie zatrzymywać na fotki.
Noclegi mamy zaplanowane w schroniskach górskich i chatkach na campingach tak więc nie śpimy w namiotach. Jest to droższe ale daję większy komfort w kapryśnym skandynawskim klimacie. Z wyposażenia campingowego potrzebne będą lekkie śpiwory i ew. zestawy do gotowania bo jedzenie w knajpkach w Norwegii jest bardzo drogie. Dlatego też wyżywienie nie jest zawarte w cenie wyjazdu. Z polski zabierzemy podstawowe nie psujące się artykuły, np. sucha kiełbasa, konserwa mięsna ale większość będziemy kupować na miejscu. Ceny żywności są przeciętnie 50-100% wyższe niż w Polsce ale gotując samodzielnie wychodzi to całkiem znośnie. Tutaj link do CEN w NORWEGII.
Wszystkie wycieczki górskie w czasie wyjazdu zaplanowane są jako jednodniowe więc wystarczy mniejszy plecak (ok 35 litrów) plus torba/worek na główny bagaż. Ponieważ będziemy w partiach szczytowych wędrować miejscami po śniegach konieczne będą kije trekkingowe oraz raki lub raczki.
UWAGA! Jest możliwość rezerwacji dolotu samolotem do Oslo zamiast przejazdu i promu z Gdyni. Podobnie jeśli chodzi o powrót to możliwy lot ze Stavanger do Polski (np. Kraków). Korzystanie z takiego wariantu nieco obniży cenę programu – ile zależy od finalnej ceny biletów na promy ale nie będzie to wielka oszczędność.
DLA KOGO TEN PROGRAM?
Program przeznaczony jest praktycznie dla każdego nawet początkującego turysty górskiego ale wejście na najwyższe szczyty w programie będzie wymagało dobrej kondycji ze względu na przewyższenia i odległości. Nie ma istotnych trudności technicznych. Program jest tak zaplanowany że dni trekkingowe przeplatane są dniami w czasie których przemieszczamy się busem przez drogi krajobrazowe więc jest czas na wypoczynek. Trzeba pamiętać o surowej i zmiennej pogodzie w tych górach więc nie jest to wyprawa dla mazgajów 🙂 Wariant samodzielnego gotowania sprawia że zadowolone z wyjazdu będą osoby lubiące „campingowy” styl podróżowania. Osoby bardziej wygodne nie będą miały problemu ze stołowaniem się w bufetach tyle że będzie to więcej kosztować. To wyjazd bezcenny dla wielbicieli rozległych górskich krajobrazów i miłośników fotografowania (zabrać pojemne karty i zapasowe akumulatory). Ponieważ światło pada pod sporym kontem praktycznie przez cały dzień mamy dobre światło do fotografowania. Ponieważ noce są latem bardzo jasne można fotografować ciekawie również w nocy.
W CENIE WYJAZDU:
W CENĘ NIE JEST WLICZONE:
*** Uwaga: w schronisku górskim Spiterstulen wyżywienie jest obowiązkowe. Koszt dodatkowy to 560 NOK od osoby za dobę.
UWAGA! Ze względu na kręte i strome górskie drogi nasz pojazd nie może być przeciążony. Maksimum wagowe bagażu na osobę to 20 kg łącznie z podręcznym. Chodzi o nasze bezpieczeństwo.
Wystarczy kliknąć na guzik "Zarezerwuj teraz" i wypełnić formularz, który się pojawi. Proszę nie zapomnieć o wybraniu właściwej daty jeśli jest taka opcja.
Potem tylko kliknij "wyślij" i w ciągu najdalej 3 dni roboczych odpowiemy na Twoje zapytanie.
Poinformujemy o dostępności miejsc i przekażemy inne ważne informacje jak dokonać właściwej rezerwacji.
Możesz też do nas zadzwonić na wskazane numery lub napisać zapytanie na adres: biuro@exploruj.pl
Uwaga! Ze względów technicznych nie odpowiemy na pocztę hotmail. Prosimy podaj inne konto pocztowe!